Eindelijk de kiwi'!

7 maart 2019 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

DE KIWI!

Na een goede nachtrust in het Holliday Top 10 park / camping rijden we naar het dorp Franz Josef voor een kop koffie. Tot onze verbazing staat daar een "Wildlife-centre"... dus wij naar binnen. En ja hoor. Hier hebben ze een "nachtruimte" waar twee kiwi's gewoon aan het rondscharrelen zijn.

Ze zijn heel anders dan wij verwachtten: ongeveer zo groot als een kleine kip, of een grote krielkip. Wij horen ze niet, maar het schijnt dat ze soms hun eigen naam roepen. De kiwi's of snipstruisen zijn loopvogels die van nature alleen voorkomen in Nieuw-Zeeland. De vogel kreeg zijn naam van de Maori's. De naam is afgeleid van de kreet van het mannetje tijdens het paarseizoen en is dus een onomatopee. Volgens een Maori-mythe creëerde de god Tane de kiwi uit een kalebas.

Twee kiwi's

We staan zeker twintig minuten (bijna) ademloos te kijken naar deze bijzondere scharrel-vogels!

In een ander deel van dit Wildlife is een tentoonstelling over het ontstaan van gletsjers, vooral voor kinderen erg interessant.

Tuatara

Ook de tuatara maakt deel uit van de collectie.

De naam 'tuatara', een andere naam voor brughagedis, komt uit de Maoritaal en betekent stekelige rug. Tuatara wordt uitgesproken als 'toewatára'.

1. Thijs:
    #jippie
  2. Sanne:
    Jippie!!! 🎉🎉🎉

Kunnen jullie toch naar huis komen :-)
  3. Nicole Ubachs:
    Super! Hoef je daar niet meer voor terug 😀
  4. Lambert en José:
    8 maart 2019
    Het mooiste vind ik nog dat volgens de Maori-mythe een kiwi uit een kalebas zou zijn gecreëerd ! Prachtig😊
  5. Marianne:
    10 maart 2019
    Doel bereikt. Kom maar naar huis
    Is het niet “de Maori”? 😄