Haast Beach

5 maart 2019 - Haast, Nieuw-Zeeland

Een voorbeeld van overdrijving: vanuit Haast is het 4 km. naar "Haast Beach". We rijden vol verwachting en met zin in een kop koffie naar de Beach.

Het blijkt niet meer dan een plaatsnaam aanduiding, we rijden het dorp in, en meteen weer uit... een hotel met restaurant en café (dicht), en een benzinepomp. De weg heeft een afslag naar het strand:

Haast strand

geen koffie te bekennen.

Haast is een kleine plaats in de regio West Coast op het zuidereiland. Het plaatsje omvat 3 kleine nederzettingen genaamd Haast township, Haast Beach en Haast Junction en ligt aan de monding van de Haast Rivier. De belangrijkste activiteiten zijn visserij en toerisme. Het ligt in het gebied dat staat op de Werelderfgoedlijst.

Geschiedenis:

Haast is genoemd naar Julius van Haast.  De eerste Europeanen kwamen in dit gebied rond 1870. Tot 1966 was Haast afgesloten van de buitenwereld, toen werd de weg naar Wanaka en de Haast Pass geopend. Voorheen was Haast slechts bereikbaar via ruwe bergpaden of per schip. Sinds de aanleg van de Haast Pass is het een belangrijke doorgaans-plaats voor toeristen die op het zuidereiland rondtrekken. Men kan langs de westkust alleen van noord naar zuid, en vice versa, via Haast.

En daarom zijn wij dus hier ;)