Schiereiland Leihitu.

6 januari 2019 - Ambon, Indonesië

Mesjid tua Wapaue.

Vandaag reden we met onze gids het noorder schiereiland rond. Om 10 uur werden we opgehaald.

Het is een mooie tocht, bergachtige weg, en we rijden langs de kust door allerlei dorpjes, voornamelijk vissersdorpen.

In de 16e eeuw zijn de Portugezen op dit eiland gekomen, aangetrokken door de specerijen nootmuskaat en kruidnagel.  Na zo'n 100 jaar werden ze verjaagd door de Nederlanders. In eerste instantie werden de Nederlanders warm welkom geheten, omdat de Portugezen ongekend wreed waren voor de oorspronkelijke bewoners. Helaas deden de Nederlanders hier niet voor onder, ook zij begingen na enige jaren van betrekkelijke rust, de nodige wreedheden.

Langs de kust op diverse plaatsen: gezinnen die hun vrije zondag vieren met zwemmen dan wel pootje baden.

Wij genoten van een lekkere picknick met uitzicht op zee en een lekker briesje tegen de warmte.

We waren bij fort Amsterdam, in architectuur zo anders dan het gelijknamige fort in Suriname, of het fort Rotterdam in Makassar. Bij dit fort een oude protestant-christelijke kerk, indertijd gebouwd voor de soldaten, nu niet meer "in functie".

We kwamen bij de oudste moskee van Ambon, met rieten dak.

Vannacht, rond de klok van 1 uur, vertrekken we met de Pelny-boot naar Banda Neira, een reis van ongeveer 9 uur. We hebben als het goed is een eigen hut.... we gaan het zien.

1. Lennard van den Boom:
    6 januari 2019
    Goede boot tocht gewenst! Veel plezier!
  2. Annet Eggenhuisen:
    6 januari 2019
    Fijn dat het zo goed gaat.🤗
  3. Marion spliet:
    6 januari 2019
    Geniet van jullie belevenissen, zo mooi
    Liefs Marion
  4. Ruud&Stiny:
    7 januari 2019
    Wat een prachtvolle, leerrijke reis ....... en dan ook nog met stichtende woorden vanaf de preekstoel ! Is de tekst beschikbaar ? 🤔 Nog vele mooie ervaringen toegewenst. RuudenStiny
  5. Marianne:
    7 januari 2019
    zo, ben weer "bij gelezen". Mooie reis maken jullie. De kaart is doorgestuurd ;) ;) ;)
    Tot hoors weer.
    JZS :)