De eerste dagen van 2024

2 januari 2024 - Tauranga, Nieuw-Zeeland

Schiphol

Hallo allemaal.

Op 31-12 zijn we begonnen aan onze reis. We starten waar we de vorige keer gestopt zijn… in Auckland. Het begint natuurlijk op Schiphol, deze keer met een obstakel: het lijkt er op dat we voor Nieuw Zeeland een visum nodig hebben. Hiervan was de vorige keer geen sprake, en ook de ANWB verzekerde ons dat een visum plicht nog steeds niet aan de orde is. Niets lijkt minder waar. Op Schiphol moeten we ons nog “even” melden bij de Nieuw Zeelandse immigratiedienst. Gelukkig kan dit online, maar kost wel veel stress èn 130 NZ$.  We waren extra vroeg vertrokken thuis, maar dit heeft niet geresulteerd in een rustige start! Net op tijd komt de goedkeuring binnen bij de incheck-balie en we mogen doorlopen. Door het lange staan lukt dit niet meer (Rug!) en het wordt een rolstoel-tripje. Dit heeft gelukkig ook z’n voordelen: we rijden langs de rij wachtenden, en dit gaat verder de hele reis zo, want: eenmaal een rolstoel, de hele reis een rolstoel. Het scheelt voor mij kilometers sjouwen! We vliegen eerst naar Seoul, deze vlucht duurt 11 uur. In Seoul hebben we 2uur en 20 minuten overstap (rij) tijd, De vlucht naar Auckland duurt vervolgens 10 uur. We zijn dan dus 24 uur onderweg, en 12 uur kwijt door het tijdsverschil. We arriveren even na 9 uur in de ochtend.

Aangekomen in Nieuw Zeeland moeten we een formulier invullen, dit vervangt de online registratie (die dus achteraf helemaal niet nodig was!).  We rijden - opnieuw met de rolstoel -  de lange rij voorbij tot aan de bagage check: geen voedingsmiddelen, geen vuile schoenen etc.      N.Z. wil nog steeds zijn natuur schoon houden, geen vreemde elementen mogen het land in.

Eenmaal buiten: SIM-kaart kopen voor de KIWI-foon, eindelijk een goed kop koffie, en dan wachten op de bus, deze vertrekt om 16 uur, en heeft een 3 uur durende tussenstop waarna we om half tien eindelijk in Tauranga arriveren. We lopen naar ons hotel, douchen en slapen.

Morgen worden we om 11 uur opgehaald door “Karen-Kiwi” voor de overdracht van onze camper bus. De reis kan beginnen.

1. Lennard van den Boom:
    2 januari 2024
    Fijn dat alles goed is gekomen, geniet van de reis!
  2. Han overbuurman:
    Goede reis Carel en Els en geniet van de mooie trip ! grtz Han
  3. Hans:
    2 januari 2024
    Hele fijne reis els en Carel, en een fijne tijd daar , aan de andere kant van de wereld.
    Ik ga met plezier jullie blog volgen
  4. Annet Eggenhuisen:
    2 januari 2024
    Nu lekker gaan genieten van al het moois wat je te zien krijgt.😊
  5. Annet Eggenhuisen:
    2 januari 2024
    Nu lekker gaan genieten van al het moois wat je te zien krijgt.🌞
  6. M.bakermans:
    2 januari 2024
    Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen.En...
    Nu verder een reis ZONDER rolstoel aub.
    Maria.
  7. Wil Eijsink:
    2 januari 2024
    Gelukkig Nieuwjaar en een goede reis met hopelijk niet te veel last van je rug 😘
  8. Annemarie Gerits:
    Heel veel plezier Els en Carel,
    dit eerste verhaal beloofd veel interessante verhalen! Ik ga jullie graag volgen!
  9. DORUS VAN LIEROP:
    2 januari 2024
    pittige start, maar gelukkig goed aangekomen,

beste wensen voor het nieuwe jaar en we wensen jullie een hele mooie reis, groetjes uit het zeiknatte Leiderdorp
  10. Lambert en José:
    Hoi Els en Carel,
    Allereerst, Proost 🍾 op een gezond en zorgeloos nieuwjaar🎇✨.
    Zoals ze weleens zeggen: " de kop is eraf "!!!
    Pff een hele onderneming om aan de andere kant van de wereld te komen!
    Fijn dat dat achter de rug is en als morgen de camper onder jullie " ronkt " kan de reis echt beginnen.
    Voor nu wel te rusten en heel veel plezier samen.
    Lieve groet van ons allebei 👴👵
  11. Marianne:
    2 januari 2024
    Jeminee ... alle begin is moeilijk zullen we maar denken 😉 beterschap!
  12. Anton:
    4 januari 2024
    Leuk om jullie te kunnen volgen.
    Nu ligt de 'wereld' voor jullie open. Een hele mooie reis en tijd samen.