Tocht naar Tangma en de Ongoloberg.

1 april 2024 - Tangma, Indonesië

Papoea’sDany Papoea’s.

In Tangma is nog een oude landingstrip voor een klein vliegtuigje. In het verleden kwam de missionaris met een vliegtuigje eens in de zoveel weken om de mis te lezen.

De meeste Papoea’s zijn Christelijk. Rooms Katholiek, gereformeerd… maar wel met heel veel kerken. Nu met Pasen is dat ook duidelijk te zien: veel kruisen, veel “Calvarie-bergen” en veel kerkelijke bijeenkomsten.

Voor ons wel een beetje jammer, want de kerken zijn natuurlijk niet toegankelijk tijdens een dienst.

SukuareaWe zijn een bezienswaardigheid natuurlijk… maar deze mevrouw wil niets van ons weten.  Ik kan haar eerlijk gezegd geen ongelijk geven.  Ik vind dit soort bezoeken altijd pijnlijk. We komen niks brengen alleen maar “kijken”. Slechte wegDe weg ernaar toe is bar slecht! We moeten door diverse rotsige riviertjes. Er is veel grond weggespoeld. Sommige dorpen zijn geëvacueerd, de mensen moesten van “The Gouvernement” verhuizen naar Wamena, én: zich bekeren tot de Islam.

1. Lambert en José:
    4 april 2024
    Tjee.... voel met je mee Els, "kijken ", wat niet altijd meevalt.
    Vaak, heel vaak, zijn we ons ( hier), niet van doordrongen HOE groot de verschillen en de armoede in de wereld is.
    Het kan je nederig maken en dankbaar maar ook verdrietig en teleurgesteld, kies zelf maar!
    Godsdiensten brengen niet altijd het mooie in mensen naar boven. Jammer!
    Vanuit hier een warme groet, jullie doen het GOED !
    💖

Jouw reactie