Vervoer

12 april 2024 - Sorong, Indonesië

Overal waar we komen worden we aangeroepen, uitgelachen dan wel toegelachen. Heel vreemd! Ook de aanbiedingen van taxi’s, brommertjes-vervoer e.d. vliegen ons om de oren.  We blijven maar zeggen: “tidak terimah Kasih, Jalan jalan!”  Ofwel: nee dank u, we lopen!

Lopen is hier sowieso een bezigheid die niet veel wordt gebezigd. Iedereen gaat minimaal op een brommer, soms wel hele gezinnen op één brommer, en natuurlijk zonder helm.

Brommer

Bakso verkoperBakso vervoer

Klaar voor een kind op de brommerGeprepareerd voor kindervervoer.

Ook pick up trucks zitten boordevol mensen, tot op het dak toe.

Taxi-pickup

En dan natuurlijk de “Bemo-busjes”.

Bemobus

In het verleden reisden we daarmee van stad tot stad (dorp tot dorp). Het zijn kleine Suzuki busjes (we hadden vroeger zelf ook zo’n busje voor gezinsvervoer). Vaak is de zijdeur eruit gesloopt. Vervoer kost een habbekrats, en alles kan mee. De kip van de markt of een mand gras voor de koe.

1. Lambert en José:
    12 april 2024
    Zijn er ook bushaltes waar je op zo'n bus of pick-up kunt opstappen?
    Of steek je je hand als je mee wilt?
    Keuze genoeg en fijn blijven wandelen dan zie je nog altijd het meeste van de omgeving.
    Ik hou wel van zo'n tempo, traag en langzaam, maar voor jullie wel voorzichtigheid geboden!!😉
  2. Els en Carel:
    13 april 2024
    Nee, bushaltes zijn hier niet… We weten dat er in Jakarta een gigantisch busstation is, heel onoverzichtelijk… Voor de kleinere Bemobusjes is geen halte, iedereen weet welke route ze rijden. Vaak toeteren ze in het voorbijgaan, dan kun je je hand opsteken. Wanneer je veel te versjouwen hebt ga je gewoon langs de weg staan, elke paar minuten komt er wel eentje voorbij die je laat stoppen.
  3. Annie en Albert:
    15 april 2024
    Nog een paar fijne afsluitende weken.
    Sommige voorvallen zijn herkenbaar

Jouw reactie