Auckland

29 maart 2019 - Devonport, Nieuw-Zeeland

Vanaf 25 maart verblijven we in een Airbnb in een buitenwijk van Auckland. We hebben de beschikking over een slaapkamer en een eetkamer, en natuurlijk de nodige sanitaire voorzieningen. We worden allerhartelijkst ontvangen door Sarah. Ze verzorgt elke dag ons ontbijt. Wat een luxe verwennerij na alle weken in de Van... Vanuit ons onderdak maken we nog een paar uitstapjes. Eentje naar de stad Auckland.

Plattegrond Auckland

Als we in de omgeving rondrijden is al snel duidelijk hoe uitgebreid Auckland eigenlijk is. Auckland ligt op een landengte tussen de Golf van Hauraki en de Tasmanzee. De landengte is op het smalste punt minder dan twee kilometer breed. Rondom deze landengte bevinden zich twee natuurlijke havens: Waitemata Harbour in het noorden en Manukau Harbour in het zuiden. De eerste mondt uit in de Golf van Hauraki en de laatste in de Tasmanzee. Het is een van de weinige steden in de wereld die twee havens heeft aan twee grote wateren.

Auckland ligt in een vulkanisch veld. Er zijn in de regio ongeveer 50 vulkanische objecten te vinden, zoals vulkaankegels, meren, lagunes en eilanden. De vulkanen zelf worden als uitgedoofd beschouwd, terwijl het vulkanische veld slechts als slapend kan worden aangemerkt. De laatste eruptie was 600 jaar geleden.

Haven met ferry van Centrum <=> Devonport

Een van de buitenhavens van Auckland is Devonport. De marine is er gevestigd, er is dan ook een heus marinemuseum. Op Mount Victoria liggen de restanten van een fort. De berg wordt doorsneden door tunnels, met diverse uitzichtpunten naar alle windstreken.

Zicht vanuit een van de tunnels van het fort.Uitzicht vanuit een van de tunnels.

De omgeving van deze Mount Victoria en de baai zijn aanleiding voor een mooie (maar stevige) wandeling.

Mount VictoriaMount VictoriaZicht op zee.

Aan het einde van de wandeling is een kopje koffie met koek (echt Engels) wel verdiend, ook de mussen snoepen mee.

Mussen.

1. Lennard van den Boom:
    29 maart 2019
    Geniet er van. Nog maar een dagje.groetjes
  2. Roos:
    29 maart 2019
    Wat jullie ons laten meebeleven blijft tot op het laatste moment mooi en bijzonder. Dank je wel.
  3. Roos:
    29 maart 2019
    Wat kullue ons laten meebeleven blijft mooi en bijzonder. Vanmorgen was ik de verhalen over het hobbitland aan het lezen em de foto’s aan het bekijken, toen op de radio verteld werd over de herdenking van de aanlag. Wat een contrast.
    Dank jullie wel voor zoveel mooie verhalen en foto’s. We genieten mee.
    Liefs 🌺🌺
  4. Lambert en José:
    30 maart 2019
    Lieve Els en Carel,
    Wat een bijzonder reisverslag en wat hebben wij mee mogen genieten van dit avontuur!
    Duizend maal dank voor alle mooie verhalen en de prachtige foto's, we hebben ervan genoten!,
    Een reis met een gouden randje!

Ik begrijp dat deze reactie bij jullie arriveert als jullie al op de terugreis zijn!
    Daarom ook een veilige terugreis en fijn als jullie straks weer thuis zijn, er wordt met blijdschap op jullie gewacht, wees welkom en GENIET nog een beetje na, van alles wat jullie hebben meegemaakt!

Liefs en een warme groet van ons,
    Lambert en José.🛫🛬🏡