Derawan

21 maart 2024 - Derawan Islands, Indonesië

Ons verblijfDerawan eiland.  Een mooie plek in de Celebes zee.  Het water oogt schoon, maar kijk je dichterbij en staat de wind verkeerd….. foute boel. SchoolmeisjesBij een wandeling door het dorp komen we bij de lagere school waar een klasje giebelende meisjes.  “Hello sir, how are you sir”. De geijkte vragen die over heel Indonesië gesteld worden.  Onze gids vraagt deze meisjes: “hebben jullie nog vragen, willen jullie iets weten” en dan komen er wel wat andere vragen. Ze zijn erg geïnteresseerd in hoeveel kinderen en kleinkinderen hebben we, hoe is de sneeuw, wat voor werk doen we… en ze proberen wat Engels te spreken.  De e meisjes zitten in klas 1 tot/met 3. Klas 4, 5 en 6 zitten in een ander gebouw.  Voor middelbaar onderwijs moeten de kinderen naar Berau, dan wordt er een kamer gezocht bij vrienden of familie. Ze komen dan alleen nog in schoolvakanties naar huis.  Er is geen leerplicht, dus heel wat tieners hangen doelloos rond, want geen geld voor school. AmbulanceDeze ambulance hoort bij een klein polikliniekje waar we binnen kunnen kijken, maar geen foto’s kunnen maken. Er is alleen een algemeen arts, die eigenlijk nooit op huisbezoek gaat. Er lopen een paar dames rond, maar geen idee wat hun functie is. Ze dragen geen uniform, maar zitten aan een bureau. Ik zie één patiënt, wachtend in de wachtkamer. Een kamer met ECG apparaat, een kamer met iets wat op een echo apparaat lijkt en nog een kamer met onduidelijke functie. Ook is er een mini apotheek… verder niet veel medische activiteiten, lijkt het. Wachtkamer in de kliniekInterieur ambulanceHet interieur van de ambulance bestaat uit een bed, en 2 zuurstofflessen. Voor ernstige zaken moet een patiënt naar Berau, aan wal dus. KippenhokOok hier: elke woning heeft loslopende kippen, maar soms zitten ze in een hok, dat ligt aan het ras. Deze kippen zijn kleiner, worden vetter en moeten beschermd worden tegen “roof”.KippenhokVergeleken met de Nederlandse plofkippen maken ze het natuurlijk goed, maar vergeleken met hun vrije zussen wat minder.

1. Geert:
    22 maart 2024
    Hoi Carel en Els.
    Op de eerste plaats nog beide gefeliciteerd met jullie verjaardag. Wat mooi dat contact met de kids.
  2. Lambert en José:
    22 maart 2024
    Ha lieve mensen,
    Heerlijk de wereld van jonge giebelende meisjes, overal hetzelfde, dat maakt geen verschil!
    Wel jammer, dat er geen gratis onderwijs is voor iedereen!
    Educatie verbeterd de toekomst en betere vooruitzichten voor alle jongeren.
    Ja een kip is een aanwinst om te bezitten en binnenkort worden hier de eieren vrolijk GEKLEURD!
    De Lente komt eraan.
    We hebben de afgelopen dagen daar al heel even aan kunnen proeven, fijn de zon die je warmer voelt worden en al het jonge grut in de weide, kuikentjes, lammetjes, biggetjes overal!!
    Hopelijk voor jullie ook een lekker eitje met of zonder stippen!
    Geniet samen, lieve groet van ons allebei🌷.

Jouw reactie