Ruakuri park, bush track.

21 maart 2019 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

Vandaag doen we een "bush track". Bij het dorp Waitomo liggen veel grotten. Er is een wandeling langs een deel van de ondergrondse rivier, die er onder meer voor gezorgd heeft dat deze grotten zijn ontstaan. De belangrijkste oorzaak is het soort gesteente: Limestone.

De Nederlandse naam is kalksteenrots. Een van de vele doorgangen. Ruakuri park, bush track.Deze rotsen werden 25 tot 40 miljoen jaar geleden gevormd op de bodem van een warme ondiepe zee. Ze bestaat uit schelpen, skeletten en resten van zee-organismen die door gewicht en de tijd samengedrukt en gecementeerd werden. Toen ze werden bloot gesteld aan de elementen ontstond de erosie, in de spleten vielen de boom- en plantenzaden. Deze groeiden, waardoor spleten ontstonden. Regenwater had steeds meer toegang tot de onderliggende lagen.... Hierdoor ontstonden dus de holen, en later grotten.                                            Kiekeboe. Carel vindt het natuurlijk leuk om hier door heen te kruipen ;)

Het is een prachtige wandeling die ons door een dicht bos voert. Soms verwachten we de elfjes of trollen, de geur en de vochtige lucht werken op onze fantasie. De Efteling heeft met Droomvlucht vast hier z'n inspiratie gehaald.

De zon op het water...Je waant je bijna in "Droomvlucht" van de Efteling.Snel en langzaam stromend water.

1. Lennard van den Boom:
    21 maart 2019
    Ziet er schitterend uit. mooi gebied!
  2. Geert:
    21 maart 2019
    Els en Carel. Het voelt heel dichtbij. En Carel wat heb jij een kleurtje gekregen.
    Groeten vanuit Jeruzalem
    Maar dat is weer een heel ander verhaal
    Geert
  3. Marianne:
    21 maart 2019
    Wat mooi! Echt schitterend dit.
    Els alvast gefeliciteerd ook!! 😘
  4. Lambert en José:
    21 maart 2019
    Ha Els en Carel, allereerst Van Harte Gefeliciteerd met jullie beider verjaardagen🌷🥂☀️🍽.
    Hebben jullie er een fijn dagje ven gemaakt👍.
    De foto's zien er zoals g
    Jullie hele reis prachtig uit.
    Spelonken doorkruisen is niet zo mijn ding maar ik zie wel dat het Carel goed past en dat jij Els daar ook een mooie, leuke, vrolijke foto van maakt! Top!
    Fijn dat het goed gaat en jullie ons zo laten meegenieten!
    Dikke knuffel verdiend💟
  5. Annie en Albert:
    22 maart 2019
    Els wij wensen je een hele fijne verjaardag.
    van harte gefeliciteerd
    Annie en Albert