Surabaya

23 december 2018 - Surabaya, Indonesië

Ons eerste hotel in Surabaya is "Red Planet", volgens Booking.com een geweldig hotel met goede service. We hebben voor twee nachten geboekt. Helaas blijkt bij aankomst: dit is voor ons geen goede plaats. Het is een soort "Formule 1" zoals je die langs Duitse en Franse snelwegen veel ziet. Goed voor een nacht, maar niet om 8 dagen te verblijven. We gaan dus op zoek naar een ander onderdak, en komen uit bij "Family Guesthouse". Vol verwachting verhuizen we dus. Wat een deceptie! I.p.v. een "family" die ons opwacht, is het een soort guesthouse die ook families kan herbergen. Nou ja, iets heel anders dus. Aan de balie staan drie pubermeisjes die geen woord Engels spreken, ze giebelen wat, en dat is zo ongeveer de enige conversatie. We bekijken de kamer. Deze is wel ruim, maar met bijzonder weinig comfort. We kunnen onze rugzakken niet uitpakken, er is niets waar we onze spullen kunnen opbergen. Met dank aan een Engels sprekende gast worden er kleerhangertjes en een soort van kast geregeld. We doen het er mee, de komende week.

We gaan een rondje wijk lopen, en komen weer van alles tegen. Zo is er een slager die darmen te koop aanbiedt, en ook kaken. (zie foto), alles onder de vliegen.         Veel garages in deze wijk, en overal sleutelen ze op straat, ook aan brommers.                     Ook zijn er in dit deel van de stad veel tapijt- en meubelverkopers. Het is weer gecentreerd...

Wat ook heel duidelijk is hier: de oude kampongs of dessa's zijn duidelijk afgebakend met poorten, en hebben ook elk een eigen sfeer. In de ene straat is alles keurig opgeruimd, terwijl in een straat verderop veel rommel ligt, en er meer mensen lijken te "hangen". Van vijandigheid of dergelijke is geen sprake. Iedereen blijft vriendelijk, maar vooral nieuwsgierig. "Where you from? Where do you stay? What's your name?"         Overal klinkt gegiebel wanneer we voorbij lopen. Kinderen reageren óf heel nieuwsgierig, óf heel afwerend, kruipen achter moeders rok. Wat opvalt is de duidelijke armoede, in tegenstelling tot een paar honderd meter verderop waar een blinkend gebouw staat - polikliniek / ziekenhuis - waar we van de politie geen foto's mogen maken.

Het grote contrast: er is een blinkende "mall" drie kilometer van ons onderkomen. Daar zijn H&M, Zara en meer van dit soort Europese winkels gevestigd. Ze vragen ook Europese prijzen. De Indonesiërs die daar rondlopen, veelal jonge gezinnen, zijn vaak weldoorvoed (wij zouden zeggen obesitas), vooral veel jonge jongens lijden hieraan. Pubermeisjes kopen wat hun hartje begeert... lijkt het.

1. HeRi:
    23 december 2018
    Zo te lezen hebben jullie nog niets gemerkt / geschreven van een tsunami die west Java overkomen is. Ik zie dit net. Hopelijk is het helemaal goed met jullie. Surabaya ligt helemaal aan de andere kant van het eiland zie ik.
  2. Draibas:
    23 december 2018
    Jullie genieten volop van de reis. Fijn om te lezen dat t goed gaat.
  3. Els en Carel:
    23 december 2018
    We hoorden vanochtend via Nu.NL in West Java. Wij zitten meer naar het oosten. Oorspronkelijk wilden we de route nemen via oost Sumatra, maar vanwege onze nachtelijke busritten zijn we van dat plan afgestapt. Waarschijnlijk onze redding anders hadden wij nu in dat gebied gezeten.
  4. Nicole:
    23 december 2018
    Pffff gelukkig zitten jullie daar nu niet! Wat een drama daar.
    Ben benieuwd hoe jullie kerst vieren dit jaar? In ieder geval fijne kerst voor jullie!
  5. Toos:
    23 december 2018
    Niet alleen de verhalen zijn mooi om te lezen maar ik geniet ook van de foto’s en het overzicht op de kaart. Jullie hebben al heel wat kilometers achter de rug en ontzettend veel gezien en meegemaakt.
    Ik wil jullie een hele fijne en bijzondere kerst toewensen en pas op voor het ‘sinkhole’.
  6. Sanne:
    23 december 2018
    Gelukkig in een ander gebied!!
    Weer een leuk verhaal om te lezen, geniet ervan en voor jullie ook fijne kerstdagen!!

Kus en knuffel
    Hugon Sanne en Tuur
  7. Bertine:
    23 december 2018
    Wat leuk jullie verslagen te lezen. Jullie maken wat mee. Aan afwisseling geen gebrek. Wens jullie fijne tijd.
  8. Ruud&Stiny:
    23 december 2018
    Begrijp dat jullie aan de “goede zijde” van Sumatra zitten 😀 Goed te weten ! Een goede reis verder en evenzogoed alvast fijne feestdagen en beste wensen voor het nieuwe jaar 2019
  9. Lambert en José:
    Lieve Els en Carel,
    Pff dat zijn pittige momentjes.
    Even slikken maar jullie gaan door!!
    Bravo niks bij de pakken neerzitten maar verder!
    Heel fijn om te lezen en heel fijn dat jullie op het moment van de tsunami elders waren!
    Hier valt de regen alweer de hele dag.
    De foto's geven een prachtig beeld van hoe het is om rond te reizen en zo onuitwisbare herinneringen te maken.
    Blijf ervan genieten!
    Op de laatste foto, waar jullie beide opstaan, zie ik twee uitgeruste ontspannen gezichten.
    Goed om te zien.
    Ik heb nog geen idee hoe groot het tijdsverschil met jullie is.😏
    Dus de kans is heel groot, dat deze mail, midden in de nacht, bij jullie ergens arriveert.
    Veel leesplezier en we kijken alweer uit naar jullie nieuwe avonturen!
    GENIET!
    Liefs Lambert en José.
  10. Marianne:
    lol. Jullie zijn gewoon filmsterren daar! :D
    Gelukkig zitten jullie aan de goeie kant! Hoorde het ook pas vandaag in de middag.
    Mooie foto’s Carel :)
    Alvast een zalige Kerst gewenst vanuit ook al een nat Breda.
    Een XvJZS
  11. Petra:
    Hallo Els en Carel,
    Hoe gaat het met jullie darmen? Hopelijk nog gezond.Wat zou er met al dat overgebleven voedsel gebeuren?
    Wat hebben jullie geluk gehad net aan de andere kant van Java. Wel triest voor de slachtoffers en hun families.
    Hoe gaan ze daar Kerstmis vieren? Zijn Christenen daar vrij in of niet?.
    Ik wens jullie nog interessante ervaringen toe en een mooie kerstmis in de tropen.
    Hartelijke groet.
    Petra.
  12. Willemien:
    24 december 2018
    Wat een geluk dat jullie aan de goede kant zaten van het eiland. Zo zie je maar. Andere keuzes die goed uitpakken. Jullie genieten dat lees ik tussen de regels en dat is belangrijk . De foto's zijn fantastisch. Lieve kerstgroeten en alvast gelukkig nieuwjaar.😊
  13. Thijs:
    24 december 2018
    Mooie verhalen pap en mam!
    En wat een geluk dat dat jullie niet de nare gevolgen van de tsunami merken nu; de toevallige keuzes horen dan zo te zijn nu. X

Grtjes en kus. .. Ook van Maranca en Stijn
  14. Geert:
    24 december 2018
    Wij genieten van jullie verhalen maar bij zo'n indrukwekkend nieuws uit jullie vakantieland worden jullie regelmatig door ons genoemd.Vandaag even bijgepraat met Sanne.Met een blij gevoel de dag begonnen.Wij wensen jullie fijne kerstdagen en denken aan jullie.
    Xx Maria en Geert
  15. Annet Eggenhuisen:
    25 december 2018
    Gelukkig dat jullie een beetje verder weg zijn van de problemen bij de tsunamie.
    Zo te lezen een erg indrukwekkende reis tot nu toe. Zo zie je wel het echte Java.
    Hebben wij vele jaren geleden ook zo gedaan.
    Vanuit op dit moment een vrolijke zonnige eerste kerstdag nog heel veel beleef plezier in het Indonesie. 🎄
  16. Marianne:
    25 december 2018
    Gelukkig kerstfeest Els en Carel en iedereen die dit blog leest :)