Kerstavond

26 december 2018 - Surabaya, Indonesië

Om onze vervolgreis te regelen, raadplegen we de zus van de "Boss". Ze pleegt voor ons enige telefoontjes, waarna het "gepiept" lijkt. Tijdens deze handelingen nodigt ze ons uit voor de kerstviering in haar kerk. Het is een protestante kerk, geleid door een jonge Amerikaanse predikant. Om kwart voor zes stappen we bij haar in de auto en rijden naar een mall hier in de buurt. Op de 4e verdieping is en klein zaaltje wat gebruikt wordt voor deze kerkdienst. Het veel te luide gezang schettert ons tegemoet. Er staan 3 zangeressen, één zanger / gitarist, een toetseniste en een drummer. Hard en vals lijkt het motto. Ze zingen engelstalige Europese kerstliederen. Na drie of vier liederen neemt de predikant het woord. Hij neemt Johannes 1: 1-51 als leidraad voor zijn preek. Ook verhaalt hij over zijn jeugd, over de cadeaus die hij kreeg onder de kerstboom. Maar het allergrootste cadeau was natuurlijk: Jezus, en ook wij kunnen allemaal dit cadeau ontvangen. Hij wordt onderbroken door de "amen's" van de gelovigen. Een echte Amerikaanse dienst zoals we die wel eens op TV zien.  Heel speciaal om dit mee te maken, maar eerlijk gezegd werkt het ons ook een beetje op de lachspieren. Ook het feit dat er geen kaarsen zijn, maar dat we elk een breek-lichtje krijgen ter verhoging van de sfeer is natuurlijk apart.

Ook heel speciaal: de preek gaat over de dominee, over wat wij als christenen kunnen ervaren, maar geen woord over het leed van de tsunami, over het leed elders in de wereld.....

Wat de tsunami betreft: het lijkt geen onderwerp bij de "normale" mens. Voor het eerst zien we wel krantenverkoop op straat met een grote foto van deze ellende, maar hij wordt weinig verkocht.

1. Thijs:
    26 december 2018
    Je moet alles eens meegemaakt hebben hè. 😊

😘
  2. Henk van Broekhuyzen:
    26 december 2018
    Her is het wel groot nieuws
  3. Lambert en José:
    27 december 2018
    Ha lieve Els en Carel,
    Het blijft fijn om te lezen dat jullie veilig zijn.
    De berichtgeving hier ziet er verdrietig uit, zoveel ellende op het einde van het jaar!
    Een Kerstviering in een ander land kan verhelderend maar ook verassend zijn.
    Kerst is hier met een zeer zachte temperatuur verlopen, en wij hebben 2 jarigen, eerste kerstdag de man van ons Vera en tweede kerstdag ons Eva, dochter van ons Vera.
    Feestelijk blijft het dan zeker!
    Ook hopen wij dat jullie een gezellige jaarwisseling zullen meemaken en voor het nieuwe jaar hopen wij dat jullie zulke prachtig reizen kunnen blijven maken in goede gezondheid !
    Een lieve groet vanuit hier en hopelijk tot ziens bij de Nijmegense vierdaagse!!!!
    Lambert en José.
  4. Jaantje van Broekhuyzen:
    27 december 2018
    Goed,jullie blog is hier ook beland.Nou wintert het hier een beetje en moeten we de autoramen krabben. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie warmte daar.En de narigheid daar is heel erg als je alles kwijt bent ,daarom ben ik altijd dankbaar voor een dak en een warm bed.Maar er is altijd wel ergens een collectezak waar wat in kan ,vele druppels maken een flinke plas . Wat jullie kerkdienst betreft ,er zijn zoveel verschillende soorten van diensten. Zelfs in Nederland is dat zo. Als je ooit Hour of Power uit Amerika ziet ,dan is dat ook een variatie op geloofsbeleving. Zondag op NPO 5 om 08:00 -10:00.uur.Of kom eens in onze kerk op bezoek als jullie terug zijn.Zeer welkom ! Groeten en een fijn begin van 2019. Jullie gaan ons voor.
  5. Petra:
    29 december 2018
    Hi, Els en Carel,
    Bedankt voor de Kerstaflevering. Zag het door jullie beschrijving zo voor me.
    De foto met het dominees-echtpaar sprak boekdelen.
    Oma en Opa Els en Carel in de buurt van een baby en dat met Kerstmis a an de andere. kant van de wereld.
    Ik wens jullie een goede jaarrwisseling en alle goeds voor 2019 en een veilige voortzetting van de reis.
    Hartelijke groet van Petra.
  6. Bertine:
    29 december 2018
    Bijzonder om dat mee te maken. Enig idee hoe het komt dat mensen daar niet of weinig over praten? Dank voor de felicitaties voor Johan. Hoorden we net. (Gebruiken vaste lijn bijna niet meer).
    We wensen jullie een goede voortzetting en jaarwisseling.
  7. Frans van Lierop:
    31 december 2018
    Kaartje goed ontvangen. Ik hoop voor jullie dat de temperaturen wat omlaag gaan. Goed oud en nieuwjaar. Goede reis verder voor andere avonturen.