Ubud en omgeving.

23 januari 2019 - Ubud, Indonesië

UbudUbud

Zaterdag 19 januari arriveren we in Ubud. We worden door de taxichauffeur netjes naar ons laatste hotel op Bali gebracht. Het is enorm druk, 90% van de mensen die we zien lopen zijn (jonge) blanke mensen, een enkele pensionado....

Door de vlucht die het toerisme op Bali genomen heeft, is er een enorme verandering opgetreden. Wij kennen het "oude" Ubud niet meer terug. We waren hier voor het laatst in 2010. Ook toen was er volop toerisme, maar zoals het nu is, daar schrikken we van. Volendam is er niks bij. De grote doorgaande weg is links en rechts bezaaid met grotere en kleinere restaurants, winkels etc. Talloze Indonesiers zijn zoekend naar werk, als taxichauffeur, gids of massage.

Het gevolg is ook, dat er veel rijstvelden verdwijnen, in de plaats komen bungalows in allerlei prijsklassen.

UbudUbud

1. Thijs:
    23 januari 2019
    Klinkt niet echt als vooruitgang van de maatschappij...
    Mooi dat jullie het "oude" nog kennen.

X
  2. Hans:
    23 januari 2019
    Ja, Els en Carel, Ubud is heel erg veranderd, maar ook op andere toeristische plekken zie je dat de commercie heeft toegeslagen, jammer eigenlijk! Ik weet niet of jullie Nusa Penida nog gaan bezoeken. Ook dit eiland is heel duidelijk aan het veranderen en .....in een heel snel tempo. Misschien wel goed voor de lokale bevolking en werkgelegenheid, maar ik had het nog graag gezien zoals het vroeger was. Geniet lekker verder van al het moois!
  3. Marianne:
    Dit beeld ken ik meer van Kuta. Toen wij er waren was het ook nog niet zoals op de foto ....